Onsdag 12/12 2018.

Gode og dårlige reklamer

Titel: Reklamer. Kategori: Forretningslivet 1924. Side 3 af 8 < Tilbage

Reklamer for Black and White Whisky. De firmaer, som kun har én vare at sælge, er overfor det vanskelige reklamespørgsmål altid stillet uforholdsmæssig lettere end de foretagener, der i lige høj grad skal slå til lyd for 100 eller 1000 forskellige varer. Whisky-annoncerne i England er næsten alle specialiserede. Man vælger en figur, en sætning eller et navn, der varieres i det uendelige. Her ser vi 4 tilfældig valgte annoncer for whiskyen "Black & White" (udtales Blæk andt Whajt). Navnet giver emnet, og dette er da varieret på utallige måder.

Til syvende og sidst er det vist kun nogle få procent af en bys befolkning, der læser og senere husker teateranmeldelser bare en måned efter. Men blev det gentaget for læserene: "Dette er et stykke om det eller det, dersom det er dig en glæde at se og høre om de store, rene, ophøjede følelser i menneskelivet, da gå hen og se dette stykke", så ville det utvivlsomt gavne et sådant stykke hurtigere, end om det som nu ved succes overlades til den indbyrdes gode omtale af dem der har set stykket.

Som nævnt findes der gode og dårlige reklamer. Vi skal her give nogle prøver. For en engelsk whisky, der hedder "Black and White" (sort og hvid), har man gennemført deres annoncer med disse farver på en meget heldig måde. Vi hidsætter nogle få prøver. Kruschen Saltes fornøjelige tegninger har på kort tid gjort saltet kendt over det ganske land. Ti gange så mange annoncer uden tegningerne havde ikke nær nået samme resultat. Annoncekunsten står højest i England og U.S.A. Den begyndte at udfolde sig i vore bedsteforældres tid. "Pears Soap" var det første store firma, der helt forstod at drage nytte deraf. Foruden at henvise til billederne skal vi berette en morsom historie om dette firmas annoncekampagne. Da Stanley skulle vandre ind i det ukendte, mørke Afrika for at finde den forsvundne opdagelsesrejsende Livingstone, sendte han daglig løbere tilbage med beretninger til "New York Herald", det amerikanske dagblad, der netop nu er gået ind, og hvis ejer Gordon Bennet, havde bekostet hele ekspeditionen i reklameøjemed. Efter flere ugers fremtrængen i urskoven, hvor ingen hvid mand før havde været, spærrede en dag et stort skilt ham vejen. På skiltet stod "Good morning, have you used Pears Soap ?" (God morgen, har du brugt Pears sæbe ?). Dette fløj hele Jordens presse rundt, og skønt det senere viste sig, at det var nogle af hans egne bærere, der var underkøbt til at rejse det medbragte skilt fra Pears Soap, forringede det ikke den verdensomtale sæben fik. Teksten "God morgen, har du brugt Pears Soap ?" blev iøvrigt lavet på den måde, at man søgte at udfinde, hvilke ord der blev sagt oftest i England hver dag. Det viste sig at være frasen "God morgen", som udtaltes mange gange daglig af hver beboer i kongeriget. Dertil blev så knyttet den sætning, der lettest kunne sættes i forbindelse med sæben. Vi hidsætter nogle andre prøver på Pears Soaps annoncer.

< Tilbage  Til side 4 >