Onsdag 12/12 2018.

Motorer der arbejder efter firetaktsprincippet

Titel: Lidt automobil-sprog for lægmænd. Kategori: Fritid og sport 1926. Side 2 af 6 < Tilbage

Tre veteranbiler. Øverste billede: Lukket automobil, (Daimler).

Midterste: Lukket automobil, (Hupmobile).

Nederste: Åben automobil, (De Dion Bouton).

Motoren er næsten altid en benzinmotor, selv om den også kan arbejde med benzol eller sprit eller mulige andre brændstoffer. Benzinen fordamper i en vis mængde atmosfærisk luft, og den således dannede gasblanding indføres i cylinderen, hvor den antændes ved en gnist fra tændrørene og forbrænder. Ved at indstille hånd- og fod-speeder giver man motoren mere eller mindre gas.

I cylinderen arbejder stemplerne, der bevæges ved de luftformede forbrændingsprodukters tryk, og denne stemplernes bevægelse overføres gennem plejlstænger til en krumtapaksel, der roterer, og overfører bevægelsen til gearmekanismen. Krumtapakslen er forsynet med et svært svinghjul, der udligner akslens svingninger.

De fleste motorer arbejder efter firetaktsprincippet, der giver fire takter: Sugning, kompression, eksplotion, udblæsning. I slutningen af kompressionstakten springer den elektriske gnist fra tændrøret over i gasblandingen og kraftudviklingen sker alene i eksplotionstakten. Sugning og udblæsning foregår gennem åbninger, som skabes ved ventilernes bevægelse. Denne ventilernes bevægelse styres af knastakslen, der igen bevæges ved krumtapakslen. Ventilerne kan være sidestillede eller topventiler - efter deres stilling til cylinderen.

En gruppe motorer er "ventilløse", idet de arbejder med "glidere", der som cylinderformede legemer bevæger sig mellem cylindervæg og det bevægelige stempel.

Omkring de som regel i et stykke støbte cylindre ligger en vandkappe, der er fyldt med vand, der ved hjælp af en pumpe eller ved thermosyphon cirkulerer gennem den forrest i vognen anbragte køler, hvor luften afkøler det opvarmede vand. thermosyphonkølingen virker ved forskellen i vægtfylde mellem det varme vand og det kolde vand. Cylinderblokken er boltet til krumtaphuset, der atter er befæstet til chassisrammen.

Motoren har 4, 6, 8 eller 12 cylindre. Nu til dags er de 6-cylindrede ved at tage stærkt til i antal, mens 8- og 12-cylindrede motorer kun forkommer i få typer.
Et vigtigt hjælpeorgan til motoren er karburatoren, det apparat, hvori benzinen bringes til at fordampe og blandes med atmosfærisk luft, så at den rigtige gasblanding fremkommer.

Benzinen føres til kaburatoren enten ved motorens sugekraft, der bringes til at virke gennem en vacuumtank anbragt oven over kaburatoren eller ved natuligt fald.

Elektricitet anvendes i stor udstrækning i det moderne motorkøretøj. Tændingen sker ved magnet eller batteri, mens lys og startmekanisme forsynes med strøm fra et akkumulatorbatteri, der lades fra en dynamo.

< Tilbage  Til side 3 >