Tirsdag 2/6 2020.

Med dampskib fra Esbjerg

Titel: Til Paris på cykel med telt. Kategori: Fritid og sport 1924. Side 4 af 10 < Tilbage

Katedralen i Amiens. Katedralen i Amiens regnes for en af den gotiske arkitekturs ypperste frembringelser. Som de fleste så vældigt anlagte bygninger, er den ufuldendt (tårnene). Under krigen blev den fuldstændig skånet af bomberne, skønt mere end én har haft bud efter den, hvilket endnu ses tydeligt på nabokvartererne.

Som sengeklæder er soveposen absolut det bedste. Man laver den nemt selv ved at sy en almindelig plaid sammen, og har man så desuden en ekstra plaid, vil man kunne sove udmærket varmt. Ved solopgang vil man som regel blive vækket af kulde, og sikkert i Nord-frankrig, hvor duggen er meget kraftig, men det varer kun en tre kvarters tid, før solen får bugt med det. Selvfølgelig må man ikke forlange samme bekvemmelighed i teltet som hjemme i sin seng (så må man hellere blive der!), men de små ubehageligheder vil rigelig opvejes af den nydelse, det er at sove i fri luft sammen med naturen og vågne med den. - Telt og tæpper vejer tilsammen ikke mere (7-8 kg.) end at det nemt kan anbringes på bagagebæreren, og teltstængerne passer fortrinligt langs tværstangen. I en rygsæk bærer man de to sæt undertøj, som er fornødne (i påkommende tilfælde kan man udmærket vaske i koldt vand), og vi mangler så kun kogegrejerne. Spritapparatet med tilhørende aluminiumsgryde, der intet fylder og intet vejer, fås på spejderdepotet, hvor man iøvrigt forvirres af en hel del "praktiske" lejrting, som man bør gå uden om. Når man cykler, bør princippet være: så enkelt som muligt. Sidst men ikke mindst: en spand! Den er aldeles uundværlig og letter en telttilværelsen utroligt. En sejldugsspand kan fås for 2-3 kr. og kan transporteres som hylster om teltet. - Hele udstyret står os i 50 kr., og så er vi klar til start. Ruten København-Korsør-Odense-Kolding-Esbjerg tilbagelægges af en trænet cyklist på 2 dage. Enhver der blot har nogen øvelse, vil kunne køre 75 á 100 km. om dagen, selv med oppakning.

Fra Esbjerg afgår Dampskibet 'Primula' hver lørdag ved 5-tiden om eftermiddagen (Englandskajen). Har man bestilt det i tide, får man der en køje på tredje klasse for 36 kr. eksklusive kost. Cyklen koster 12 kr. og et middagsmåltid 2 kr. Summa summarum andre 50 kr. (Man forsyner sig naturligvis med en "madkurv" inden afrejsen). Søndag aften ankommer båden til Antwerpen, der forlades mandag middag, så at man altså kan få et flygtigt indtryk af byen. Mandag aften er man i Dunkerque og kan gå fra borde næste morgen.

Jeg vil her et øjeblik gøre front mod en indvending, som jeg tænker mig fremsat, den nemlig, at det jo slet ikke er nogen cykeltur til Paris, når man tager med skibet det meste af vejen. Det er selvfølgeligt rigtigt nok, men det ville sikkert være ugørligt at cykle til Paris og hjem igen på en måned (og mere tid har vi ikke), hvis man skal se noget af Paris selv. Den læser, der har tilstrækkelig tid til sin rådighed, vil nemt på grundlag af de små praktiske vink, jeg kan give her, kunne foretage den hele rejse til cykels. Jeg misunder ham ærligt.

< Tilbage  Til side 5 >