1. Succes for en studerende i Amerika
2. Sundhed og arbejde
3. Skolearbejde
4. Idræt og sportskampe
5. Ledelse og ansvar
6. Uddannelse og valgfag
Ledelse og ansvar
En bekendt rektor ved en amerikansk skole træner drengene til den forestående fodboldkamp. Rektoren er, foruden at være en dygtig træner, en meget kendt pædagog. En dansk dreng ville i Amerika ikke kunne lade være at undre sig over den store rolle, som det betyder for en amerikansk dreng at spille for sit team (hold) enten det så er football-holdet, baseball-holdet eller basketball-holdet. Man drøfter chancerne i de forestående kampe, følger spillernes træning, og den dag, kampen går løs, tænker man slet ikke på de enkelte, men kun på eet: holdet.
Og han følte sig sikker i enkelte færdigheder. Han syntes, han havde kunnet en masse, da han kom til Amerika, og så havde han dog meget hurtigt sådan en mærkelig følelse af usikkerhed. Måske var det blot, at han ikke rigtigt turde bruge, hvad han kunne. Han syntes i hvert fald, at mange af de unge mennesker, han fik med at gøre, tog ganske anderledes håndfast på deres arbejde end han på sit. Han følte sig som den lille, skønt han efter sine mange skoleår egentlig burde have været den overlegne. Men også det havde hurtigt forandret sig. Forandringen var kommet, da han havde fået tildelt et bestemt mindre arbejde, og lederen havde sagt til ham: "Værs'go, det er dit". Det vil sige, han havde ikke engang sagt det, men det var ikke til at tage fejl af, hvad han mente, for han gik bare sin vej, så snart han havde tildelt ham arbejdet, og så var der jo ikke andet end at tage fat. Han havde ikke været længe om at komme i gang og heller ikke længe om at føle sig sikker i sit arbejde, og det havde givet ham et strålende arbejdshumør. Han kunne ikke lade være med at sige til sig selv, at hvis han bare havde haft det sådan i sin skoletid, så kunne han såmænd være blevet student på den halve tid, eller han ville i hvert fald have haft glæde af at gå i skole, som han kunne mærke på sine amerikanske jævnaldrende, at de havde haft det. Men han kunne slet ikke forstå, hvordan det var gået til med dem. Hvad forstod han sig på amerikansk skolevæsen?
Tre måneders sommerferie, halv fridag om onsdagen, fri hele lørdagen og ingen lektier til de andre dage, det var hvad han havde hørt om amerikanske skoler, og derfor havde han selvfølgelig altid ønsket at komme til at gå i skole i Amerika. Men nu havde han talt med mange drenge om deres skoletid i Amerika, og det havde forandret hans syn på sagerne. For de bestilte jo noget i skolerne, selv om de også havde de omtalte fridage, og de lærte også noget. Han havde ganske vist ikke truffet nogen, der talte latin eller skrev græsk, og de var heller ikke stive i fransk eller tysk, selv om adskillige kunne brokke noget af sig. Men han kunne egentlig ikke fortænke dem i, at de ikke sled med fremmedsprog, når næsten Jordens halve befolkning kunne forstå deres eget. Men de kunne da både noget geografi, historie og naturhistorie, ja han syntes egentlig lige så godt som han selv, skønt han hjemme mere end en gang havde hørt sige, at hans land havde verdens bedste skolevæsen. Det mærkeligste var dog, at alle ikke kunne det samme. Han var så vant til hjemme fra, at hele klassen fulgte samme læseplan, og at de endte med samme eksamen. Det var der åbentbart ikke noget af her, i hvert fald ikke i gymnasierne.
< Tilbage Til side 6 >