1. Lidt automobil-sprog for lægmænd
2. Motorer der arbejder efter firetaktsprincippet
3. Styremekanisme og bremser
4. Nummerbetegnelsen for motorkøretøjer
5. Tegn og betydning på bilen
6. Det internationale kørecertifikat
Tegn og betydning på bilen
I tilslutning hertil anvendes forskellige mystiske tegn, der hver har sin betydning - nogle af dem kunne for så vidt vistnok godt undværes, men nu forekommer de engang og de betyder følgende:

for bivejsvogn (vægt indtil 1450 kg.).



1. februar 1924 (den dag, da omsætningsafgiften trådte i kraft) uden
dog at have svaret omsætningsafgift.

og er ikke nødvendig mere).

har firehjulsbremser og følgelig kan bremse hurtigere op end vogne
uden denne form for bremser.
I den internationale trafik vinder motorkøretøjet stadig mere indpas. Hyppigere og hyppigere ses de uden for hjemlandets område, og det er derfor naturligt, at disse køretøjer er mærket således, at nationaliteten let kan ses. Ved international overenskomst er derfor fastsat nationalitetskendemærker, der udføres med sorte bogstaver på hvid bund.
Hvis man skal køre sin motorvogn til udlandet, er det imidlertidig ikke nok at hænge en plade bag på vognen og så trykke speederen i bund, der kræves erhvervelse af forskellige dokumenter og beviser, førend man kan slippe ud fra hjemlandets grænsestationer og forbi de fremmede grænsevagters undersøgende øjne. Det er ikke alene de fremmede politipas, det drejer sig om - dem skal jo alle rejsende, hvad enten de bruger tog, flyvemaskine, skib eller apostlenes heste, have, det er dokumenter, knyttet til vognen der skal være i orden.
Det drejer sig om to slags papirer, internationale kørecertifikater, der bevidner førerens anvendelighed og toldpassersedler, der skal tjene til legimation og kontrol for toldmyndighederne i det fremmede.
Der skal her gives anvisning på, hvorledes disse dokumenter erhverves. hjælp hertil fås på de forskellige motororganisationers kontorer i København eller ved filialkontorerne i provinsen.
< Tilbage Til side 6 >