1. Rederivirksomhed
2. Største indregistrerede flåde
3. Skoleskibet København
4. Kapital og rederivirksomhed
5. Fragtaftaler
6. Tidsbefragtning
7. De oversøiske markeder
8. Københavns havn og andre store havne
9. Strejker, ophobning af tonnage og rømning
10. Fragtpriser og kurssvingninger
Største indregistrerede flåde
"Caledonia" hed det første dampskib, der ejedes af en dansk reder (Steen Andersen Bille), og d. 21. maj 1819, da hjuldamperen stod ind i toldbodhavnen, blev en mærkedag i dansk skibsfarts historie. "Caledonia" gik senere i fast rute København-Kiel.
En almindelig fragtdampers lasteevne (dødvægt tonnage, engelsk: deadweight capacity, i forkortet form: d. w.) står ikke i direkte forhold til skibets netto-tonnage, men kan for en moderne fragtdampers vedkommende nogenlunde sikkert anslåes til at andrage fra 2½ til 3 gange netto-register tonnagen, og en sådan 3000 d. w. damper, fortrinsvis egnet for kul- og trælastfarten, vil således almindeligvis have en netto-register tonnage af mellem 1000 og 12000 tons. - At opstille nogen ganske sikker målestok for en sådan overfladisk bedømmelse er dog ganske ugørligt, idet forholdet varierer med de forskellige skibstyper. - For passagerskibe, eller skibe indrettet for såvel passager- som fragtfart, er forholdet et ganske andet, og nogen bestemt regel kan ikke opstilles.
Som et kuriosum kan dog anføres, at sådanne skibe - der sædvanligvis anvendes på faste ruter - ofte har en netto-register tonnage, der overstiger dødvægttonnagen. Dette forhold skyldes udelukkende, at langt den overvejende del af skibsskroget er optaget af kahytsindretninger, mens mindsteparten af skroget kan anvendes til ladningstransport. - Et sådant skib vil selvsagt være i stand til at transportere en ladning, der står i passende forhold til dets rumfang, dersom ikke hovedparten af det optages af kahytter o.lign. - Som en direkte følge heraf er det urimeligt at taksere sådanne skibes værdi efter dødvægttonnagen, for ikke at sige ugørligt. - Her må brutto-registertonnagen tages i betragtning, og ydermere må der tages nødvendigt hensyn til disse skibes som regel større og kostbarere maskineri, den dyre kahytsindretning, frysemaskineri, kølerum o.lign., der ikke findes i almindelige fragtdampere.
Danmark står som nr. 11 af alle søfarende nationer, og efter indbyggertal som nr. 4 med 334 brutto register tons pr. 1000 indbyggere.
Til sammenligning kan anføres, at Norge er nummer 1 med 964 br. reg. tons pr. 1000 indbyggere, England nr. 2 med 407 og Holland nr. 3 med 372. Vort land indtager ligeledes en smuk stilling med hensyn til handelsflådens brugbarhed. - Vore redere har vist stor forudseenhed ved at sælge eller udrangerede gamle skibe og anskaffe nye i stedet, således at vi i forholdet mellem den samlede handelsflåde og skibe under 5 år står bedre rustet end de fleste andre lande, idet kun Tyskland og i mindre grad Holland kommer foran os. - At dette er af overordentlig stor betydning i trange tider, siger sig selv.
København har, som naturligt er, den størst indregistrerede flåde, nemlig 790.233 brutto register tons, og alle de store danske rederier har deres kontorer i København. Af provinsbyerne kommer Esbjerg nærmest København, men det må dog tilføjes, at kun et par af de der indregistrerede dampere tilhører rederier, der er bosidende i Esbjerg, mens rederierne for de øvrige dampere, der er indregistreret som hjemmehørende i Esbjerg, er bosiddende i København.
< Tilbage Til side 3 >